Burgerschap d.m.v. Internationalisering

 

Naast de wereldoriënterende projecten (methode Wijzer: aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek), de projecten bij lezen (methode Atlantis en Lijn 3) en de studievaardigheden (methode Blits) kennen we het internationaliseringsproject.

Binnen dit project, gesubsidieerd vanuit Erasmus+, laten we leerlingen kennis maken met andere culturen, gebruiken en gewoonten binnen Europa. Door de samenwerking met scholen uit andere Europese landen staan we stil bij verschillen en overeenkomsten. We benadrukken hierbij dat ‘bekend maakt bemind of onbekend maakt onbemind’. Hiermee beogen wij voortdurend de nieuwsgierigheid van onze leerlingen aan te wakkeren. Wereldburgerschap zien wij als een uitgangspunt. Onze leerlingen worden steeds diverser waardoor nieuwsgierigheid kan bijdragen aan het stoppen van de polarisering. Stel een vraag in plaats van een oordeel! Nodig uit en reik je hand aan de mensen om je heen.

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen de verbinding van vakgebiedenen daarmee DE BEDOELING van het onderwijs begrijpen: het helpt mij een evenwichtig, kritisch en behulpzame nieuwsgierige wereldburger te worden. Zo draagt het bij aan de persoonsvorming van onze leerlingen